22 July 2011

Mountain Bike Dan Mak Cik Tua

Baru baru ni aku ada beli satu mountain bike . Tak mahal sangat . Tak la murah sangat . Kira standard harga basikal la . Kalau fixie dalam RM500, basikal aku tu mahal sikit jela . Tak banyak . Itu pun maybe sebab ada Shimano Gear dan break jika nak dibandingkan dengan fixie .

Satu sebab aku tak berminat dengan fixie ni fasal design dia kosong sangat . Kalau sekali tengok memang attractive la tapi kalau dua kali tengok dah boleh rase macam nak buang dah . Serious .

Lagi satu fixie ni boleh lanyak atas jalan raya saja . Cube lalu atas pasir tengok . Confirm tenggelam . Sebab tayar dia kurus .

Cukup dah tu untuk mukadimah . Ceritanya macam ini ...

Pagi itu aku gerak awal pagi ke kelas Cek Soran dengan basikal . Aku saja parking basikal depan studio . Sebab dah tak ada tempat parking basikal dekat Unisza ni . Lagi pun selamat sikit letak dekat dengan kelas .

Aku namakan dia 'Basikal' jugak walaupun dia memang basikal .

Lepas habis kelas , tak sempat aku nak naik gear tiga dah ada Pok Guard tahan aku . Aku memang dah suspek dari sebelum kelas lagi sebab sebelum sampai studio aku dah nampak dah dua tiga mata usha aku dari jauh . Pok Guard tu tanya aku macam-macam .

"Watpe mu parking dekak kaki lima?Nanti apa pulok staff-staff kate."

 "Alah , UniSZA ni pun bukan ada sediakan tempat letak basikal ." Aku jawab lembut dekat Pok Guard tu . Dia pun dah macam putus akal .

Lepas itu datang pulak dua tiga orang staff menyampuk . Aku dah malaslah nak cerita apebendentah diorang merepek . Tapi last-last Pok Guard tu tanye,

"Berape mu beli beskal ni ? Mu jual ngan Pok seratus nak ?"

Aku dah confius . Tetibe pulak minat dengan basikal aku .

************************************************************************

Satu petang lepas balik kuliah aku kena tahan lagi tapi kali ini bukan dengan Pok Guard tapi dengan sorang mak cik tua . Dia tanya benda yang sama macam orang lain .

"Berape mu beli beskal ni, dik ?"

"Alah, biasa je cik.." 

"Yelah , biasa tu berapa ?"

"Lima ratus lebih macam tu." Mak cik tua tu telan air liur .

"Bakpe la mu beli basikal mahal mahal macam ni. Kalau mu beli yang murah pun mok cik rase dah okay dah. Lepas tu duit lebih tu mu boleh guna untuk benda lain." Mak cik tua tu tegur aku .

"Bukan ape cik , ini pun kira paling murah la kalau nak dibandingkan dengan yang lain kalau jenis macam ni. Lagipun saya agak nak cepat sebenarnya masa awal-awal nak beli basikal ni , sebab fikirkan jarak kelas dengan hostel agak jauh, itu yang beli je mana rasa okay." Aku cuba fahamkan mak cik tua tu .

Malangnya dia tak faham faham jugak, "Mak adik tak marah ke beli basikal mahal mahal ni ? Kalau mak ciklah sebagai orang susah , anak mak cik memang mak cik marah."

Aku pun dah malas care doh mak cik tu nak kata apa . Aku pun belasah jela. "Hari tu memang dah bincang dah pun dengan mak saya mak cik . Mak saya cakap okay je ."

Panjang jugak aku berbidas dengan makcik tu . Aku bagi dia balas . Dia bagi aku balas . Sampai satu masa mak cik tu diam je sambil tenung basikal aku .

Tiba-tiba aku tengok mata mak cik tua tu berkaca . Aku jadi tak sampai hati pulak . "Dah la tu dik . Kesian ke adik balik kelas penat-penat mak cik beleber pulok. Mak cik minta maaf deh."

Aku ingat lagi waktu tu aku baru nak 'lock' basikal aku tepi gril blok asrama. Perlahan-lahan mak cik tua tu beredar meninggalkan aku . 

Lima minit lepas tu aku fikir balik ada betul jugak apa yang mak cik tua tu cakap . Aku ni suka buat keputusan melulu . Bukan tak berfikir tapi kurang mendalam . Kurang mengambil kira impak kepada jangka masa hadapan .

Aku pun buat la konklusi aku sendiri lepas tu . "Dah terbeli nak buat macamana . Apa pun jaga molek sudah ."

Tapi lepas peristiwa tu aku jadi rapat dengan mak cik tua tu . Rupa-rupanya dia tukang sapu tetap dekat blok aku . Aku agak kesian jugak dengan mak cik tu sebab tengok cara dia pun macam orang susah . Dari muka dia pun aku dah nampak kerut kerut keperitan menjalani hidup . Aku doakan mak cik tua tu akan sentiasa bahagia dengan hidup dia .

Baru baru  ni dia minta aku ajar anak dia Matematik . Maybe dia nampak macam aku ni 'muka belajar' kot . Kah kah kah .

Aku tolak .  Lepas itu tender tu aku bagi dekat sorang member aku . Tak layak aku nak ajar Math ni . Hahaha~






No comments:

Post a Comment