17 April 2011

Bas Terakhir .



Masa sekolah aku suka mengembara kalau kauorang nak tahu . Paling jauh aku jalan tak lah jauh mana pun . Sampai Selangor je dari Johor . Tapi kali ini aku belum lagi nak cerita yang itu . Ini dekat Benut, Pontian .


******************************


Hujan mula turun renyai-renyai . Ayah Fathi @ bapak kawan aku @ ketua kem terus bagi arahan untuk alihkan semua barang yang ada di luar ke dalam pondok tempat utama semua berkumpul . Time tu aku dah boleh nampak tali air dekat dengan kem tu yang sebelum ni cuma ada air yang mengalir sepoi-sepoi bahasa dah penuh dengan arus air . Melimpah-limpah . Aku mula tak sedap hati .


Seminit lepas itu , hujan terus lebat mendadak . Saliran tali air tadi tak dapat lagi menampung kapasiti hujan waktu itu . Air terus melimpah ke kawasan kitorang berlindung . Nak tak nak memang kena beredar dari situ .


Disebabkan tanah di kem tersebut agak rendah sikit banyak dari kawasan lain di area Benut , tak sampai 10 minit air dah naik sampai paras lutut . 


Macam-macam serangga yang aku tak pernah nampak sebelum ni aku boleh teliti time itu . Dari semut paling kecil sampai ke labah-labah gergasi Asia Pasifik . Semua ada . Kalau leluncur tu jangan cakap lah, memang dah banyak beribu-riban . Membuak-buak adrenalin aku time itu .  Kauorang mesti pernah rasa geli tengok lubang-lubang kecil pada kulit nangka busuk warna hitam , lepas itu ada agas-agas ( serangga buah ) terbang-terbang atas dia . Pernah tak ? 


Macam itu lah aku rasa time itu .


Hujan masih tidak berhenti . Sambil menjinjing beg aku redah air paras pinggang waktu tu menuju ke tanah yang lebih tinggi .


*********************






Petang itu aku keluar dari kem itu dengan baju baju basah . Aku pun tak pasti pukul berapa waktu tu sebab dulu aku tak suka pakai jam . Kalau ada pun memang awal awal akan hilang time banjir di kem tersebut .

Aku bertambah buntu lagi bilamana aku kena naik dua biji bas lagi untuk sampai ke rumah . Langit memang dah kuning dah time tu .

******************

Azan maghrib berkumandang tapi aku dengan muka sepuluh sen masih duduk menunggu bas di terminal Benut . Satu bas pun tak lalu .

Tiba-tiba ayat cikgu yang ajar aq 'solat dalam hutan' masa dalam kem tu terngiang-ngiang di telinga .

"Walau apa pun keadaannya kita mesti apa?...Solat!"

Banyak aku belajar dalam kem tu fasal solat . Solat atas batu . Solat duduk .

Aku terus gali beg aku cari kain pelekat , lepas itu bentang tepi kerusi aku duduk tadi .

Wuduk tak ambil lagi . Aku cari kepala paip dekat kedai kedai tepi terminal tu , ternyata memang diorang simpan dalam kedai . 

Ah . Aku sudah buntu . Masa semakin suntuk . Bas bila-bila masa saja akan sampai . Kalau terlepas last trip ni memang tidur situlah aku jawabnya .

Aku ambil keputusan untuk buat tayamum , tapi belum sempat aku menepuk aku terpandang satu botol mineral atas kerusi dekat hujung terminal tu . Aku terus berlari ke situ dengan tak fikir apa lagi dah . 

***************

Aku ingat lagi time itu tahiyyat akhir, aku dengar bunyi enijn bas dihidupkan . Perggghh..sempat ke tak ni?

Time aku bagi salam aku terpandang bas dekat belakang aku baru bergerak meninggalkan terminal tu . Semakin lama semakin hilang dari pandangan aku . 

Keadaan senyap sunyi time itu . Kadang-kadang dengar bunyi angin langgar dinding bangunan . 

"Bas last." Aku cakap .

No comments:

Post a Comment