26 March 2011

Belajar , Bercinta

Kalau ditanya tentang cinta , apa kau orang akan jawab .

Pasti akan ada yang menjawab , " perasaan cenderung untuk menyukai seseorang lelaki atau perempuan yang mendalam disebabkan ada perkara yang terdapat padanya menarik dari segi pandangan mereka sendiri ." Ini kalau tanya pada budak pakai kaca mata bingkai hitam tebal dengan rambut sikat belakang dan seluar atas pinggang . Jawapan skema .

Ada juga yang menjawab , " Gua jiwa rock . Tak layan 'gugurl' ".

Tak kurang juga yang menjawab ,  " suka-suka. "

*********

Kalau dulu aq memang barai part-part kekemasan ni . Baju seluar selalunya kakak aku, tak pun mama aku yang kasi settle . Kadang tu pergi sekolah tak gosok baju pun . Haha . Ke'sempoi'an pergi sekolah . Tapi time tu tade siapa pun nak tegur . Itu fasal aku jadi hati kering .

Kasut sekolah aku suka basuh . Sebab dia warna hitam en . Kalau kasut putih aku malas basuh . Susah . Dua hari pakai dah kena kapur . Rezak aku . Lepas itu , aq memang dari darjah 1 sampai darjah enam tak tukar jenama . Pakai jenama Batta . Ada satu design aku memang minat tak tahu kenapa .


dulu kasut aku warna hitam

Hari itu hari pertama persekolahan tahun baru darjah 4 . Aku masuk kelas budak pandai-pandai . Kelihatannya kurang yang memakai baju seragam putih biasa dipakai pelajar biasa sebab semuanya berjawatan pengawas termasuklah aku . Hari itu juga hari pertama aku jadi pengawas , so aku memang agak tak berapa selesa dengan baju baru yang dipakai . Apa yang aku ingat time ukur baju , tukang jahit kedai dekat kampung aku tu asyik cakap " takpe lebih sikit sebab kau nanti cepat membesar " setiap kali ambil ukuran badan aku . Nah , akhirnya pinggang seluar aku berlipat lipat bila aku ikat dengan tali pinggang .=='
Lagi satu dulu aku memang tak suka pergi sekolah pakai tali pinggang sebab seluar aku seluar cerut . Tapi sejak jadi pengawas aku mula pakai tali pinggang . Itu yang jadi tak selesa .



Tempat duduk mula dibahagikan kepada setiap murid . Aku dapat duduk depan dan hujung sekali . Tapi dari situ aku boleh nampak panorama satu kelas sebab meja aku bukan hadap papan hitam tapi ke kiri kelas .

Dari situ juga aku merenung seorang demi seorang member aku yang dulu sama kelas dengan aku . Makin hensem aku tengok diaorang sejak jadi pengawas dengan tali leher getah tersemat rapi di leher .

Ada seorang budak nama dia S***** . Perempuan . Dia budak baru . Masa sekolah rendah aku suka tengok dia sebab mata dia bulat . Semuanya mula sejak darjah 4 di dalam kelas itu .

**********

Sejak dari hari itu aku tak tahu macam mane boleh tersebar satu sekolah aku ni 'secret admire' dia . Aku macam nak tumbuk laju laju perut budak yang buat mulut tu . Kasi senak .

Aku tak tahu berita dah sampai ke budak itu ke belum . Aku malas nak fikir sebab dulu aq lebih cenderung kepada permainan komputer dari jiwang jiwang . Lagi layan .

***********

Pagi itu perhimpunan hari Isnin . Bunyi loceng selama 3 saat itu membuatkan murid murid berkumpul tak tentu hala di tapak perhimpunan . Dari situ aku melihat Hamzah Mat Sah masih menggengam nuget yang dibelinya di kantin . Berlari lari berkejaran satu sama lain . Ada juga yang main muntah-muntah . Makan tembikai lepas itu muntah . Ini semua budak-budak RMT* punya hal .

Itu jam aku bertembung dengan 'S' . Dia dengan member dia . Betul-betul satu meter dengan aku . Aku kontrol .

" Err , budak baru ke ? "tanya aku sambil betulkan tali leher .

Dia tak menjawab sebaliknya macam segan-segan dengan aku . Dia pandang aku lepas itu pandang tempat lain . Lepas itu main bisik-bisik dengan member dia . Aku tengok saje .

dia pandang aku lepas itu cakap , " Eh , seluar kau tak zip. "

***********

Sejak dari hari itu aku mula suka baring kat tepi bukit  tengok awan . Sambil gigit batang lidi nuget aku mengelamun tak tentu hala . Kadang kadang main terjun bukit .

footnote : kenapa perlu kita mengharap pada suatu benda yang tak mengharap pun pada kita sedangkan Dia ada untuk menerima pangharapan kita .


*RMT = Rancangan Makanan Tambahan

No comments:

Post a Comment