14 March 2011

Khayalan Demam yang Real!


Pernah sekali time umur aq 9 tahun, aq demam memang betul betul demam punya. Masa itu aq demam panas sampai lebih 41 darjah celcius.
Dari seminggu sebelum itu aq jadi kaki komputer games sekejap. Banyak games aq main.



Virtual Cops

Virtual Fighter

Residen Evil 3 : The Nemesis 

Mario Go-Kart



Dan 1000 in 1 games. Bayangkan.


Mungkin rentetan dari ‘kegilaan’ ini aq dapat satu hadiah yang aq tidak dapat lupa. ‘Demam Khayalan-Sentak’. Time aq dapat demam ini aq mesti tersentak kalau aq tidur betul betul mahupun tidur ayam ayam.

Sebab kenapa?

Sebabnya aq mimpi karakter dalam game game yang aq main datang serang aq, tak pun tembak aq atau langgar aq guna kereta. Yang aq tak boleh lupa, ada satu karakter dalam game yang mana satu pun aq tak tahu tapi ia seekor arnab, tembak aq dari dalam train. Time dia tembak, ‘skrin’ aq jadi macam pecah. Cool en. Haha. Time itu juga aq tersentak dari tidur ayam ayam aq.

Selain itu, masa aq nak berus gigi. Aq boleh nampak bayangan berus gigi aq warna kuning atas sinki dekat kepala paip silver bilik air. Masa itu aq tak start lagi berus gigi. Aq sengaja tenung bayangan itu. Tiba tiba bayangan berus gigi kuning itu terus menjadi seekor cicak dan ia bergerak!
Aq palingkan pandangan lalu terus memecut ke bilik air kecil alias jamban untuk menyahut seruan itu.
Aq terpandang satu kotoran lumut pada pintu bilik air pula. Bentuknya seakan akan satu benda hidup. Aq terus alihkan pandangan, takut takut benda tadi terjadi lagi.

****************************

Di luar rumah, sementara menunggu Baba ambil kunci kereta aq duduk dekat tempat duduk depan kereta. Aq adjust sikit tempat duduk tu kasi selesa untuk aq baring.

Dari situ aq boleh nampak hutan yang menghijau di hadapan rumahku melalui cermin sisi kereta. Satu persatu pokok tersebut bergerak dan menjadi hidup. Aq terus kuatkan semangat. Sekali lagi aq tenung cermin sisi kereta dan terlihat ada sebatang pokok yang seakan akan seorang ibu sedang mendukung bayi di dakapannya.

‘Khayalan’ku terhenti tatkala Baba menghidupkan enjin kereta.

Bersambung..   

2 comments:

  1. haha, weh nostalgic gila game2 tu semua..aku pun main gak tu dulu..aku ingt kite main 1 pc tu dua orang kan,duduk depan komp tu.

    tak sangka lak ko ni over imaginative sampai nampak rabbit la cicak bagai..ades skeptico betul

    ReplyDelete